Mijn ervaring
Sinds 1986 maak en geef ik schrijftrainingen.
Aanvankelijk deed ik dat vooral voor studenten HBO en WO, later ben ik meer trainingen gaan ontwikkelen voor promovendi. Daarbij gaat het altijd om het vinden van een effectievere aanpak die leidt tot een efficiënter en prettiger proces en een beter product. Dergelijke cursussen gaf/geef ik aan de universiteiten in Middelburg, Nijmegen, Utrecht, en Wageningen, maar ook in Ghana, Suriname, Tanzania, en Zuid-Afrika. Meestal werk ik met diverse groepen: schrijvers met achtergronden in (combinaties van) alfa, bèta, gamma, medisch, recht, ….. Daarnaast gaf ik afgelopen jaren cursussen Academische Vaardigheden en Ontwerpen van Schrijftrainingen aan de Rijksuniversiteit Groningen, een schrijftraining "Publieksgericht schrijven over onderzoek" en workshops aan schrijvers die goed voorbereid willen beginnen aan een schrijfretraite (of schrijfdagen).
In 2006 ben ik gepromoveerd op een onderzoek naar interactie tussen scriptieschrijvers en hun begeleiders: "Uitgesproken Complex". Het analyseren van hun gesprekken leverde veel inzichten op over wat risico's zijn en hoe we die risico's kunnen vermijden en effectiever kunnen communiceren met elkaar. De belangrijkste inzichten zijn terechtgekomen in het boek dat ik in 2022 samen met Jacqueline van Kruiningen schreef: "Geef ze het nakijken".
In 2007 werd ik coördinator van het Academisch Schrijfcentrum Nijmegen. Sinds 2016 ben ik hoofd van het Skills Lab - Writing Centre van de Universiteit Utrecht. In deze centra wordt schrijfcoaching gegeven aan Ba- en Ma-studenten (www.uu.nl/writingcentre). Mijn rol is vooral om student-coaches (peer tutors) te trainen en hen te begeleiden bij het goed toepassen van non-directieve coaching.
Cursussen voor docenten en begeleiders spitsen zich meestal toe op het helder communiceren van verwachtingen en het geven van effectieve feedback. Zulke trainingen en workshops gaf/geef ik aan promotiebegeleiders in Nijmegen, Wageningen en Amsterdam, aan docenten en scriptiebegeleiders van universiteiten van Amsterdam, Antwerpen, Leuven, Nijmegen en Utrecht, maar ook aan docenten van hogescholen in bijvoorbeeld Arnhem, Den Bosch en Velp, aan MBO-docenten en VO-docenten die een profielwerkstuk begeleiden.