Workshops en cursussen voor docenten en begeleiders

Workshops en cursussen voor docenten en begeleiders 

Schrijvers begeleiden is lastig en kost veel tijd. Daarom is het goed om stil te staan bij hoe je begeleidt, welke doelen je ermee hebt, wat het effect is van je begeleiding en hoe feedback geven effectiever kan. Een efficiëntieslag is meestal te maken door een betere analyse (diagnose) van het probleem en door de schrijver te activeren. Mijn workshops en cursussen helpen om je alternatieve strategieën eigen te maken. Hierbij werk ik bij voorkeur met authentiek materiaal dat door docenten/begeleiders wordt aangedragen.

Scriptiebegeleiders na afloop van een cursus: * Joy is een inspirerende en deskundige docent. Ik ben blij dat ik deel mocht nemen, ik heb veel waardevolle inzichten op gedaan. * The instructor was very competent, challenged us to re-think our approaches to supervision and she is an excellent listener.

Wil je handvatten om betere begeleidingsgesprekken te voeren? Mijn promotieonderzoek naar scriptiegesprekken leerde me veel over hoe we die gesprekken effectiever kunnen maken en wat onze valkuilen zijn. Trainingen hierin zijn extra effectief als we daarbij een trainingsacteur inzetten. Daarmee kun je lastige situaties oefenen, maar ook ontdekken hoe andere strategieën uitpakken. Van een goede trainingsacteur krijg je ook persoonlijke en leerzame feedback. Ik werk hiervoor graag en vaak samen met Judith Schut.

Mirjam de Winter (eigenares Topscriptie): ... een mooie mix van theorie, modellen als ook hele praktische tips en tools waardoor we nóg betere begeleidingsgesprekken kunnen voeren. Joy heeft een hele persoonlijke benadering en ontzettend veel kennis en ervaring, die ze op een hele goede manier over kan brengen. Ik kan Joy dan ook van harte aanbevelen wanneer je op zoek bent naar een goede training met een fijne trainster.

Collega Jacqueline van Kruiningen en ik hebben onze ervaringen en wetenschappelijke kennis beschreven in "Geef ze het nakijken. Over activerende feedback en schrijfbegeleiding in het hoger onderwijs" (2021). Het boek staat vol tips, strategieën en achtergronden: https://www.boom.nl/hoger-onderwijs/100-9917_Geef-ze-het-nakijken.

Auteur van Handboek Academisch Schrijven (2011)
en Effective Strategies for Academic Writing (2017)